Praktyczne Case Study
Śmierć bliskiej osoby to bardzo przykra sytuacja, która niesie za sobą pewne czynności, które w tym trudnym czasie musimy wykonać. Zgłoszenie sprawy do odpowiedniej jednostki służby zdrowia, wybór zakładu pogrzebowego, sprawy administracyjne i wreszcie pochówek. Niezbędny w załatwieniu tych spraw będzie akt zgonu.
Jeśli chcesz wiedzieć, w jaki sposób go uzyskać oraz ile kosztuje, przeczytaj ten artykuł.
Śmierć bliskiego to przykra sytuacja, z którą musimy się zmierzyć. Jednak w trudnym czasie żałoby musimy również pamiętać o sprawach urzędowych. Zacznijmy od wyjaśnienia- co to jest akt zgonu?
Wyróżnia się kilka rodzajów aktów: urodzenia, małżeństwa, zgonu. Podstawa prawna to ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741 z póź. zm.). Akt zgonu to nic innego jak oficjalna informacja o śmierci danej osoby wydana przez Urząd Stanu Cywilnego z miejsca jej zamieszkania.
Czytaj również: sprzątanie po zgonie Wrocław
Ważną kwestią jest również rozróżnienie aktu zgonu na dwa rodzaje:
Według gov.pl odpis zupełny zawiera wszystkie informacje z dnia wypisu tego dokumentu, natomiast odpis skrócony zawiera aktualną treść aktu tj. ze wszystkimi zmianami.
Zobacz najnowsze wpisy na stronie: blog Kastelnik
Dokument aktu zgonu potrzebujemy do:
Przeczytaj także: Na czym polega nabycie spadku po zmarłym
Dokument ten w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce zamieszkania nieboszczyka może pozyskać: małżonek, wstępni, zstępni, rodzeństwo, rodzic lub opiekun ustawowy, osoby, które mają uzasadniony przez sąd interes prawny, sąd, prokurator oraz organizacje społeczne i administracji publicznej z uzasadnionych powodów.
Popularny artykuł na blogu Kastelnik: Co robić, kiedy dojdzie do zgonu w domu?
W celu uzyskania aktu powinniśmy złożyć wniosek o wydanie aktu zgonu. W sytuacji, w której dopiero co zmarł nam bliski od sporządzenia karty zgonu, mamy 3 dni na jego złożenie, natomiast jeśli osoba zmarła miała chorobę, zakaźną 24 godziny. Wniosek mogą złożyć tylko osoby z bliskiej rodziny tj. małżonek, opiekun prawny, dziadek, babcia bądź rodzeństwo oraz pełnomocnik tych osób.
Co trzeba ze sobą wziąć do Urzędu Stanu Cywilnego?
Nie ponosimy kosztu uzyskania aktu zgonu. Jeden egzemplarz jest darmowy. Każdy kolejny to kwota 22 zł – stan na styczeń 2021 r. Urzędnik USC po otrzymaniu wniosku przejdzie do jego rejestracji. Wszystko powinno odbyć się tego samego dnia, dokładny czas zależy jednak od danego miejsca.
Wniosek o wydanie aktu zgonu możemy również składać drogą elektroniczną. Wystarczy wejść na stronę rządową gov.pl w zakładkę „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu).
Reasumując, chcąc uzyskać akt zgonu, powinniśmy pamiętać o tym, że należy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego z kartą zgonu, dowodami osobistymi tj. swoim i zmarłego. Karta zgonu zawiera podstawowe informacje dotyczące zmarłego, takie jak imię, nazwisko, data urodzenia, płeć, przyczyna śmierci, data i miejsce zgonu.
Akta zgonu są ważnym dokumentem wykorzystywanym do wielu celów, takich jak zamknięcie kont bankowych, ubieganie się o świadczenia ubezpieczeniowe, przyznawanie emerytur czy prawnego rozstrzygnięcia spadku. Po przybyciu do USC musimy przedłożyć wspomniane dokumenty wraz z wypełnionym wnioskiem.
Następnie urzędnik powinien w tym samym dniu wydać nam jeden darmowy wypis. Z aktem zgonu możemy załatwić sprawy pogrzebowe, urzędowe oraz spadkowe, a aby go odebrać, musimy być bliską rodziną zmarłego lub ich pełnomocnikiem. Pamiętać należy również o tym, co będzie działo się po pochówku, ponieważ, jeśli zmarły miał chorobę zakaźną, to niezbędne będzie, aby wykonać dezynfekcje miejsca jego zgonu. Należy skorzystać z usług profesjonalnej firmy sprzątającej po zmarłych.
Firma Kastelnik to zespół profesjonalistów, którzy specjalizują się w dezynfekcji funeralnej po zmarłych. Odkażają domy, a także oferują wywóz starych mebli z mieszkania oraz odkażanie pomieszczenia po śmierci. Oferują skuteczne oraz sprawne sprzątanie po zmarłych już od 2013 roku, działając zgonie z zasadami BHP.
Przeczytaj także: śmierć bliskiej osoby i pomoc w ostatnich dniach życia
Na ogólnopolskim rynku usług pogrzebowych jest wiele firm, które świadczą całodobowe usługi związane z grzebaniem ciał lub ich kremacją. Prawie każda z nich oferuje transport zmarłego z miejsca śmierci do kostnicy, a po załatwieniu wszelkich formalności na cmentarz. Niektóre z nich udzielają profesjonalnych konsultacji i porad we wszystkich sprawach związanych z pogrzebem.
Dom pogrzebowy może pomóc w załatwieniu formalności urzędowych.
Jak wybrać dom pogrzebowy? Najlepszym sposobem jest zapytanie znajomych lub krewnych, czy znają kogoś, kto korzystał z tego typu usług. Można również poszukać w Internecie opinii, który zakład pogrzebowy oferuje przystępne ceny i stawia na dobrą komunikację z klientem.
Koszt pogrzebu może się znacznie różnić w zależności od miasta, w którym będzie zorganizowana ceremonia pochówku. Ogólnie rzecz biorąc, na cenę wpłynie również rodzaj wybranej trumny oraz koszt płyty i nagrobka. Średni koszt waha się od około 7 – 8 tysięcy złotych. Kwota ta nie uwzględnia wszystkich wydatków, takich jak zakup garnituru dla zmarłej osoby, czy organizowanej stypy.
Akt zgonu to oficjalny dokument, który wydaje kierownik Urzędu Stanu Cywilnego po zarejestrowaniu zgonu w Rejestrze Stanu Cywilnego na podstawie karty zgonu. Dokument ten zawiera najważniejsze informacje o zmarłym, takie jak: jego lub jej imię i nazwisko, datę urodzenia i miejsce narodzin. Na samym dole znajduje się pieczęć urzędu i własnoręczny podpis urzędnika wystawiającego ten dokument.
Akt zgonu wydaje urząd stanu cywilnego, który w naszym kraju działa w ramach Urzędu Gminy lub Miasta. W przypadku zgonu w szpitalu, akt zgonu jest sporządzany przez na podstawie karty zgonu lekarza, który stwierdził zgon. Następnie dokument ten przekazywany jest do odpowiedniego urzędu stanu cywilnego, który dokonuje jego rejestracji.
Kiedy tylko pracownik Urzędu Stanu Cywilnego zarejestruje zgon, przekaże Ci jeden darmowy odpis skrócony aktu zgonu. W większości przypadków, po spełnieniu wszystkich warunków formalnych, wydanie aktu zgonu nastąpi w ciągu kilku godzin od złożenia wniosku, co może być nawet w dniu złożenia wniosku.
Zastanawiasz się, co potrzebne do aktu zgonu? W większości przypadków wymagana jest karta zgonu, dane osobowe zmarłego, i dowód tożsamości osoby zgłaszającej zgon. Lekarz przyjeżdża na miejsce znalezienia zwłok, a następnie stwierdza zgon i wystawia kartę zgonu na podstawie przeprowadzonych osobiście badania zmarłego.
Odpis skrócony aktu zgonu to wersja dokumentu, która zawiera podstawowe informacje dotyczące zmarłego, ale nie jest tak szczegółowa jak pełny akt zgonu. Aby uzyskać ten dokument, należy zgłosić zgon w odpowiednim USC. Zgłoszenie śmierci i uzyskanie aktu zgonu odbywa się na podstawie karty zgonu wystawionej przez lekarza. Czas oczekiwania na skrócony akt zgonu może się różnić w zależności od urzędu, ale zazwyczaj trwa od kilku godzin do kilku dni.
Zgon należy zgłosić w odpowiednim Urzędzie Stanu Cywilnego.
W przypadku bardziej złożonych spraw prawnych, ubezpieczeniowych czy spadkowych może być wymagany pełny akt zgonu. Jak dostać akt zgonu oraz jak wyciągnąć akta zgonu zależy od procedur obowiązujących w danym mieście. Warto zasięgnąć informacji w lokalnym urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca zamieszkania osoby zmarłej (USC) dotyczących zgłaszania śmierci, czy zgłoszenia zgonu i na miejscu dowiedzieć się wszystko w sprawie uzyskania aktu zgonu.
Zadzwoń do nas pod numer +48 735-960-510 lub wyślij wiadomość na adres biuro@kastelnik.pl lub za pomocą formularza kontaktowego. Skontaktujemy się z Tobą do 24h.
Płatności akceptuje First Data Polcard. Za nasze usługi możesz zapłacić kartą kredytową.
Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów!
Pomóż nam dalej się rozwijać w dobrym kierunku!
Aktualna ocena